- El camí del Torrent de Vespella

Aquest itinerari saludable del camí del torrent de Vespella, us ofereix la possibilitat de fer un passeig tranquil per un entorn natural molt proper. En total, l’itinerari té uns 2.100 metres de distància entre el mirador del torrent, al mas de les Aluges, i la zona esportiva (1.200 metres entre el mirador del torrent i Sant Miquel i 900 metres entre Sant Miquel i la zona esportiva). Presenta un grau de dificultat baix, cosa que el fa recomanable per a totes les edats. Des de Sant Miquel de Vespella, podeu escollir entre anar fins al mirador del torrent o seguir el camí fins a l’àrea de descans de la zona esportiva del municipi.

Vespella de Gaià

Vespella està format per quatre nuclis urbans. Dos són antics -Vespella i els Masos de Vespella- i els altres dos, contemporanis i més poblats són La Coma i Sant Miquel. El terme municipal  comparteix veïnatge amb altres vuit termes i té una extensió total de 18,24 Km 2 , un dels més grans dels pobles que formen el Baix Gaià.

Els historiadors creuen que el nom deVespella”  és  un topònim de desplaçament. Tot fa pensar que uns repobladors procedents de la Vespella osonenca es van establir a la riba dreta del Gaià i batejaren el nou indret com a llur terra d’origen. De fet, a la comarca d´Osona, -província de Barcelona-  existeix un municipi anomenat Gurb que està format per quatre parròquies, una d’elles és Sant Cristòfol de Vespella. D’aquesta darrera parròquia podrien provenir els que van ocupar aquest indret del Baix Gaià cap al segle XI. El significat de la  paraula “Vespella” és fossar, carner o fossa comuna, ben adequat per denominar llogarets modestos, dotats d’església i per tant, amb una sagrera on enterren els pagesos  locals. De fet si pugem a dalt l’església és el que hi trobarem.

El torrent de Vespella

El torrent de Vespella, que també anomenem torrent de Salomó, es forma a la Serra de Montferri i travessa els municipis de Montferri, Salomó, Vespella de Gaià, La Nou de Gaià, on es troba amb el torrent de la Serralta, i finalment, a La Riera de Gaià, on desemboca al riu Gaià. El torrent de Vespella és un curs d’aigua lligat exclusivament a les pluges, concentrades sobretot als mesos de primavera i especialment a finals d’estiu i tardor. Així i tot, i per capricis de la geologia, en diversos punts d’aquest torrent, hi trobem basses i tolls d’aigua quasi permanents, que per la seva situació, són font de vida i diversitat. Un tram del torrent, està situat dins de la Xarxa Natura 2000, l’Espai Natural anomenat riu Gaià i catalogat com a ZEPA (Zona d’Especial Protecció per a les Aus).

El relleu, l’agricultura extensiva i la funció de corredor biològic dels diversos cursos fluvials que travessen el municipi, com és el cas del torrent de Vespella, afavoreix una bona connectivitat de les diferents espècies, un bon nivell de biodiversitat amb  l’existència de nuclis de vegetació prou grans i ben conservats. En diversos punts del torrent, entre els municipis de Salomó i Vespella de Gaià, hi viuen un bon nombre de tortugues de rierol, una espècie que està protegida.

Els conreus mediterranis

L’entorn natural de Vespella manté el seu aspecte rural característic, on encara hi són presents els grans arbres del cultiu de secà com ara els garrofers -arbres amb molta història- ,plenament adaptats als llargs períodes secs, oliveres i ametllers. També la vinya dóna una textura i un color molt marcat a aquest paisatge. Si el garrofer s’enfila pels vessants de l’orografia abrupta de Vespella, el cultiu de la vinya es situa en finques més planeres i fèrtils, tot sovint properes al torrent. I per descomptat, l'art de la pedra seca també dona una singularitat característica a l’entorn de Vespella.

La dieta mediterrània

La dieta mediterrània és un model d'alimentació que ha estat reconegut per la comunitat científica internacional com un patró alimentari dels més saludables i equilibrats del món. Basat en la trilogia del blat, la vinya i l'olivera, ofereix una varietat de productes molt important que permet combinar el plaer de la taula amb l'equilibri nutricional i cultural. Més informació: Canal Salut. Generalitat de Catalunya

Flora i fauna de Vespella

Fent un tomb pel terme municipal, es fàcil d’observar rastres de petjades o d’excrements de diversos mamífers, observar el vol de diferents espècies d’ocells o gaudir de la floració d’alguna de les moltes plantes que hi viuen. El relleu, els cursos fluvials i l’agricultura extensiva, afavoreix una bona connectivitat de les diferents espècies, un bon nivell de biodiversitat amb  l’existència de nuclis de vegetació prou grans i ben conservats.

D’entre tota la fauna que troba refugi i alimentació al mosaic agroforestal vespellenc, en volem destacar dos grups. D’una banda, les aus rapinyaires, tant diürnes com nocturnes. Entre aquestes, hi trobem l’aligot i el xoriguer, espècies comunes al Baix Gaià. I en especial, destacar l’àguila cuabarrada, que viu a l’àmbit de les Coves Roges. De les espècies de caràcter nocturn, destacar el duc, que és la rapinyaire nocturna més gran d'Europa, l’òliba, el mussol i el xot. I d’altra banda, destacar els amfibis i rèptils, en molts casos associats al torrent de Vespella i el riu Gaià. I en especial, la tortuga de rierol, espècie protegida que viu en diversos punts del torrent.

Descarregueu-vos el plànol de la ruta AQUÍ

* Itinerari saludable i de natura promogut per l'Ajuntament de Vespella de Gaià, amb la col·laboració de la Diputació de Tarragona i amb el suport de La Sínia Associació Mediambiental.

Subscriure a